فقط خاص باشید

پرسش اینجاست ۱۱۰۰۰ مرکز مهارت آموزی در بخش خصوصی و نزدیک به ۶۰۰ مرکز دولتی فنی و حرفه ای در سراسر کشور وجود دارد اما نقطه و تمایز منحصر به فرد شما برای انتخاب مشتری چیست؟شما چه ابزار و تکنیکی دارید تا منتخب ذهن مشتریانتان شوید .امروز باید آهنربایی کاملا متفاوت در دست داشته باشید تا قطب مشتری را بربایید. در این مقاله می خواهم از تکنیک های بگویم که میتوانید از رقبایتان جلو بزنید.

نکته اول

متاسفانه یک مهارت در بین مدیران مراکز آموزشی وجود ندارد آن هم حس رقابت پذیری است.اگر میخواهید جاذب باشید باید این مهارت را در درون خود تقویت کنید اجازه دهید مثال بزنم واقعا چرا ما برای خرید یک کیلو حبوبات از بین ده فروشگاه مرکز خریدی را انتخاب میکنیم که با کیفیت ترین و ارزان ترین محصول را دارد اما این شرایط را برای رقبای آموزشی مان نمی پذیریم.اجازه دهیم تا مادامی که تخلف و کم فروشی روی نمیدهد در مدیریت مرکز آموزشی رقبایمان ورود نکنیم .مطمئن باشید آموزش کثیف گردن صاحبش را خواهد شکست.

نکته دوم

مدل مدیریت آموزشی بیش از ۹۰ درصد مدیران آموزشی به سان هم است.و تنها بخش کوچکی از مراکز مهارت آموزی متفاوت عمل میکنند.مثلا به غیر از آموزشگاههای مراقبت و زیبایی مردانه وزنانه که بخش عمده شان کاملا مدرن و به روز عمل میکنند بقیه دوستان خود را سرگرم مشتریانی کرده اند بازمانده از تحصیل که به ندرت مهارت دوست اند و عملا برایشان یک برگه کاغذ حائز اهمیت است نشان به آن نشان که اگر آموختن مهارت برایشان مهم بود حداقل به یک تکه کاغذ مسخره گواهینامه راضی نمی شدند و مزد زحماتشان را با یک مدرک فیزیکی شکیل مطالبه میکردند!!

مراکز دولتی هم که سفارش پذیر بنگاههای اقتصادی عمل می کنند رایگان و بی هدف یک بنر با کلید واژه رایگان در درب ورودی مرکز نصب ، به این امید که یک نفر از کنار در عبور کند چشم اش به رایگان بودن بیافتد و بدون حتی یک خط مشاوره بر سر کلاسی بنشیند که معلوم نیست خروجی اش چیست آیا حرفه مورد علاقه اوست،آیا بیت المال با بهره وری و ارزش افزوده صرف شده یا فقط پایان سال بگویند ۱۰۰% آموزش ها محقق شد نشان به آن نشان که اگر محقق شده بود که نرخ بیکاری در ایران سر به فلک نمی کشید و جمعیت NEET ( به بیش از ۵ میلیون نفر نمی رسید.)

بیاییم خودمان گول نزنیم مسیری که ما در پیش گرفتیم منحرف است  ما سالها  دلخوش به آمارهای نفر ساعتیم در حالی که  TVTO باید شاخص آماری خود را از نفر ساعت به QOL (Quality Of Life) تغییر دهد یعنی بالا بردن کیفیت زندگی، TVTO باید هر ساله آماری منتشر کند که نشان دهد چه تعداد انسان در ایران کیفیت زندگیشان با مهارت آموزی  ارتقاء یافته است.TVTO باید بپذیرد قرار نیست صرفا کارگر برای کارفرما پرورش دهد باید استعداد یابی کند تا توانمندی های فردی را پرورش و بر خرده مشاغل متمرکز شود .باید ۵۰۰۰ استاندارد آموزشی که تا به امروز تدوین کرده در چرخه آموزش قرار دهد .تا شاهد ظهور مشاغل جدید باشیم .

اما ما چگونه میتوانیم مرکز مهارت آموزی داشته باشیم تا متمایز باشد.

۱-رقابیتان را رصد کنید ببینید آنها چه چیزی ندارند که شما می توانید داشته باشید .مثلا رقیبتان از لباس فرم برای آراستگی بهره نبرده پس شما در یونفیرم نیروی انسانی تان منحصر به فرد باشید.

۲-مشتری ها از شما تضمین تغییر می خواهند به آنها با مهارت ،اعتماد به نفس هدیه کنید بعد از آموزش فرصت های بهتری برایشان پیش خواهد آمد برای اینکار هم دست به کار شوید و با فضای کسب و کار برای جذب مهارت آموزنتان به کارفرما قرارداد منعقد کنید یا با کاریابی های اینترنتی و یا دفاتر آنها همکاری کنید .

۳-مشتری ها خیلی دوست دارند در فضایی باشند که خاطره سازی کنند.مثلا در مرکزتان مکانی را برای عکسبرداری یا یک کافی شاپ نقلی برای یک عکس خاطره انگیز و یا یک دمنوش آرامبخش ایجاد کنید.

۴-روی دوره های آموزش تان پکیج های مهارت نرم (SoftSkills) قراردهید به مهارت آموزنتان در یک کارگاه چند ساعته از اخلاق حرفه ای ،کارآفرینی ،نحوه انعقاد قرارداد،برخورد با مشتری ،بازاریابی دیجیتالی و … بگویید به آنها بگویید فناور ماهر زیاد داریم اما آنچه که امروز می تواند افراد ماهر را به بازار متصل کند و سطح درآمدتان را افزایش دهد مهارت های نرمی است که به پیوست مهارت های سخت شما الصاق شده است.

۵-از مشاوره اصلا غافل نشوید این موضوع به شدت منحصر به فرد است به مشتری مشاوره مهارتی و شغلی ارائه دهید گفتگو ،تبادل نظر بین مشاور و مهارت آموز رفتاری به شدت اعتمادزاست،و اعتماد رکن اصلی جذب در بازار است.

۶-مربیانتان را از افرادی توانمند در کلام و منعطف انتخاب کنید بگونه ای که به انواع متدهای آموزش مجهز و با مهارت آموز ۲۴ ساعته خدمات یادگیری ارائه دهد.

۷-سیستمی را در آموزشگاهتان پیاده کنید تا همواره در دسترس باشید.

۸-بگونه ای رفتار کنید که نشان دهد ما هر کسی را ثبت نام نمی کنیم.و اولویت اول ما  آموختن است.مشتری در ادبیات شما بفهمد جیبش را نشانه رفتید ،شما را طرد و سم پاشی اش را بر علیه شما آغاز خواهد کرد.

۹- پایان تمام دوره ها نظرسنجی کنید و نتایج را با تیم آموزشی تان مورد ارزیابی قرار دهید تا ایرادات و نواقص کار شناسایی و رفع شود.

۱۰-روی وب سایت آموزشگاهها مستندات هر دوره را قرار دهید تصاویر ،بخش کوتاهی ویدئو ،نظر مهارت آموزان را منعکس کنید این موضوع هم برای مشتری فعلی جذاب هم برای مشتریان آینده شما حائز اهمیت است.

۱۱- شناسنامه مهارتی مهارت آموزانتان را در صورت تاییدش بر روی سایت آموزشگاه قرار دهید تا فرصت های شغلی برای او فراهم شود.پلت فرم عرضه و تقاضای نیروی کار برگ برنده و تمایز شما خواهد بود.

۱۲-تور مهارتی برگزاری کنید و مهارت آموزانتان را به بازدید خطوط تولیدی ببرید یا اصلا یکروز به پارک های علمی فناوری بروید  تا با شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها آشنا شوند تجربه ای منحصر به فرد و جذاب برای آنها خواهد بود.

اجرای طرح تور صنعتی مهارتی در شرکت صنایع غذایی کورش اشتهارد با حضور مربیان محترم اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان البرز

 

۱۳-مهارت آموزنتان را بازاریاب مرکزتان کنید و برایش پاداش اختصاص دهید.

۱۴-سرویس پذیرایی میان آموزش را فراموش نکنید اینها هزینه نیست ،سرمایه شما برای بالا بردن میزان رضایت مشتری است.

۱۵-یک کتابخانه نقلی در آموزشگاه ایجاد کنید و کتب مهارتی را امانت به مهارت آموزانتان بدهید.

۱۶-سعی کنید خرده هزینه ها را بازگو نکنید و آن را در شهریه بصورت یکپارچه مطرح نمایید مثل هزینه های ثبت نام ،هزینه گواهینامه ،آزمون و … این رفتار نگرش مشتری را نسبت به شما تغییر خواهد داد.و احساس میکند مورد سوء قصد مالی قرار گرفته است

۱۷- باور کنید موضوع تخفیف ،شهریه کم ،تقسیط از عوامل جذب مهارت آموز نیست موضوعی اصلی خدماتی است که شما در زمان آموزش و بعد از آن به مشتری ارائه می دهید.

۱۸- به هیچ عنوان و تحت هیچ شرایط در مقابل مشتری از رقابیتان بدگویی نکنید این رفتار آثار بلند مدتی را خواهد داشت و یک پیام برای مشتری هوشمند شما دارد و آن اینکه رقیب عملکرد خوبی دارد که شما با بدگویی ساده ترین و بچگانه ترین روش را انتخاب کردید.

۱۹-سیستم سنجش آنلاین و پروژه محور را در طی دوره برنامه ریزی کنید.تا ترس و اضطراب مواجهه با آزمون نهایی برطرف شود.

۲۰-برای مرکز آموزشی تان چارت سازمانی داشته باشید،توزیع وظایف ،انضباط و آراستگی در کار ،مشتری را اقناع از توانمندی های شما خواهد کرد.

۲۱-در برنامه جذب مشترییتان یک کارگاه مشاوره رایگان در هفته برنامه ریزی کنید بطوریکه ارتباطات هفتگی و تماس ها  در طی هفته همگی در یک جلسه توجیهی ،مشاوره ای و آموزشی در کنار هم قرار بگیرند.

۲۲-یادآوری زادروز کارآموزانتان را فراموش نکنید یک پیامک میتواند به او این سیگنالی برساند که حواسمان به شما هست نسل امروز دوپامین اش را با جلب توجه اطرافیان جذب خواهد کرد.

۲۳-از تکنولوژی آموزشی غافل نشوید طعم آموزش را لذت بخش خواهد کرد نسل امروز را به راحتی نمیتوان راضی نگه داشت.

۲۴-جلسات ماهیانه برای آسیب شناسی ،مشکلات ،رفع موانع ،ورود ایده ها و… را با نیروی انسانی تان فراموش نکنید.

۲۵-از هر طریقی که در حال حاضر امکان پذیر است برای معرفی خودتان بهره ببرید،فضای مجازی ،رپرتاژ آگهی ،بیلبورد ،رسانه های سمعی و بصری ،Facebook ،Instagram، Youtube، LinkedIn  ،Twitter ،Telegram ،WhatsApp  ،سامانه های درج آگهی و…همه و همه حتی یک Social Media  را از دست ندهید.

۲۶-وب سایت آموزشگاه تان را بستری برای بالابردن آگاهی ،و سرویس خدمات آموزش آنلاین قرار دهید مشتری را افکارسنجی کنید ببینید به چه محتواهایی بیشتر نیاز دارد آنها را بارگذاری کنید.

۲۷- مشتری تان را لوس نکنید و مرتب امتیاز به او دهید اصلا تصور نکنید تخفیف های متعدد و بیش از متعارف برای جذب تصمیم صحیحی است این رفتار ارزش مهارت را همچون کالایی بنجول تنزل خواهد داد.همواره کیفیت در آموزش را ملاک رشد خود قرار دهید.

۲۸-مرتبا نسخه مهارتی و روند آموزش را به خانواده مهارت آموز منعکس کنید اگر تفاوت و یا وجه تمایزی در او دیدید به خانواده گزارش و از کنار آن ساده گذر نکنید شاید آن رفتار منحصر به فرد مهارت آموز و تمرکز بر پرورش آن دنیای آینده او را میتواند تغییر دهد.خانواده ها از این رفتار به شدت ابراز رضایت خواهند کرد.چون به این درک میرسند شما برای یک لقمه نان کار نمی کنید شما برای تغییر در زندگی فرزندانشان آموزشگاه دارید.

۲۹-باشد برای اهل اش اگر تمایل دارید بدانید که رمز آخر چیست ، با ما ارتباط برقرار کنید. راه ارتباطی ایمیل ماست : info@vri.ir

تکنیک های که بیان کردیم را پرقدرت و مستمر با تیم تان برنامه ریزی کنید شک نکنید پس از گذشت ۶ ماه به نتایج بزرگی خواهید رسید و حس موفقیت و تغییر را کاملا درک خواهید کرد.

 

 

ختم کلام برای دیده شدن باید منحصر به فرد نسبت به رقبا باشید ،شما باید برگ برنده ای داشته باشید که دیگران ندارند،پس مقلد رفتار دیگران نباشیم کافیست فقط خودمان باشیم،موفقیت از زمانی آغاز خواهد شد که به این نتیجه برسیم همه چیز به خودمان بستگی دارد.

 

Avatar

عبدالله برزوئیان

http://www.vri.ir

درود عبدالله برزوئیان هستم یک درونگرا ،شهودی ،احساسی و قانون مدار ، حل شده در مهارت ،مربی،مشاور و منتور حوزه مهارت آموزی مدرس دوره های فناوری اطلاعات بنیاگذار رویان اولین سیستم آموزش مجازی مهارت در ایران و راهبر وب سایت Skillsology علاقمندم هر کاری لازم باشه در زمینه مهارت آموزی انجام بدم چون اعتقاد دارم آینده سهم انسانهای ماهر ،من دوست دارم دنیا فرزندانم امن باشه ، آرمانم سیستم آموزش مهارت از لحظه لقاح (رویان) و در آینده ای نزدیک قول میدم شناسنامه مهارت برای هر ایرانی رو با هم جشن می گیریم .

محصولات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *