همدلی ، مهارتی که باید در مشاوره و آموزش از آن بهره برد

در دنیای شلوغ ،پیچیده و پراسترس امروز ،همدلی چسبنده ترین مهارتی است که میتواند ارتباط بین شما ،همکاران ،مشتریان،خانواده و کودکان را مستحکم تر کند. همدلی یعنی توانایی تشخیص احساسات دیگران و درک دیدگاه آنهاست. وقتی که شما می توانید احساس دیگران را پذیرش و تایید کنید ،اعتماد ایجاد خواهد شد.این دقیقا همان سلاحی است که شما برای فراغت اطرافیان خود با اندوه در دست دارید تا جذبشان کنید و فشارهای موجود بر اطرافینتان را کمتر کنید.

انسان ذاتا اجتماعیست، وهر کسی توانایی بهره گیری از مهارت همدلی را دارد اینکه استفاده کند یا نکند بسته به انتخاب ماست.اما برای بهره مندی از این مهارت باید تمرین کرد ،و عمداً همدلی را پرورش داد.

 

 

من به عنوان یک مربی،مشاوره و مهارت شناس همواره تلاش کردم هفت مهارت را در خود برای ایجاد همدلی پرورش دهم،هفت مهارتی که باید عضلات احساسات خود را با آن تربیت کنم.

۱-کاملا باید با دیگران حضور داشته باشید.

همیشه تلاش کردم با مخاطبم طوری برخورد کنم که احساس کند فقط من و او در یک اتاقیم یعنی به او توجه هدیه میکنم و کاملا احترام او را با هر اندیشه ای خواهم داشت.رفتاری که در دنیای پر مشغله امروز خیلی نادر است.

۲-حرف مخاطبم را گوش میدهم

وقتی می خواهید مورد حمایت و اعتماد باشید ،ابتدا باید طرف مقابل را درک کنید افراد همدل زمان زیادی را برای شنیدن و درک اولویت ها ،ترجیحات و انگیزه های مخاطبانشان به دلیل اینکه باید مهارت خوب شنیدن را فرا بگیرند و بی مورد قضاوت نکنند سپری میکنند.

  • مثلا میگویم حرف شما را کاملا درک میکنم ،کاملا گفته هایتان را تجربه کردم
  • از واژه های ، متوجه ام ،دقیقا ، من میبینم زیاد استفاده می کنم .

۳-ارتباطات غیرکلامی ام را کنترل می کنم.

اگر ببینم مهارت آموزم در تنش فکری و احساسی است بی مورد نمی خندم یا مهربانی ام را پنهان نمیکنم ،برایم اصلا مهم نیست دیگران چه قضاوتی دارند اجازه میدهم احساساتم همانطور که می تواند موجب همدلی شود در جریان آزاد باشد.

۴-بعضی مواقع باید مکث کرد و سکوت

بعضی مواقع لازم نیست برای رساندن همدلی تان پر حرفی کنید کافیست نشان دهید درد بزرگ مهارت آموزتان مبهوت کننده و غیرقابل تصور است،بعضی مواقع لازم است برای پاسخ و انتخابی درست به طرف مقابلتتان چند دقیقه ساکت باشید،انتخاب عجولانه به خصوص در مهارت همدلی که بر مدار احساسات در حال دوران است خیلی مواقع کارآمد نخواهد بود.

۵-همیشه بیشتر سوال می پرسم

افراد همدل به جای اظهار نظر بیشتر پرسشگرند،تا بهتر شخصیت شناسی کنند و رفتار و تحلیل های فرد مقابل خود را مورد ارزیابی قرار دهند هر چه بهتر بتوانم طرحواره ها و معماری شخصیت مهارت آموزانم را شناسایی کنم عضلات مهارت همدلی ام خوش فرم تر خواهد بود

۶- همواره از ما صحبت کنید نه از من

رهبران همدل همواره برای ایجاد و پیوستن زنجیره های تیم شان از واژه ما بهره میبرند آنها میدانند که منییت قانونی شکننده و فخر آور است آنچه که منجر به پیروزی خواهد شد رفتارهای جمعی و هفکری هاییست که ریشه در تعاملات بین یکدیگر دارد.

تحقیقات نشان داده زبان و چرخش کلام اصلی ترین گام در ایجاد همدلی است،و افرادی که از ضمایر جمع در کلامشان بهره میبرند هم محبوبت ترند هم کارآمد و فعال

۷-کفش دیگران را پا کنید!!!

افراد همدل از مهارت پرسپکتیو بهره میبرند یعنی کفش دیگران را به پا میکنند تا ببینند و درک کنند مخاطبانشان با چه مخاطرات و تهدیدهایی مواجه است.

حرف آخر

همدلی یک تمرین است و یک مهارت در گفتگوی درونی با خویش ،اینکه چگونه میتوانم تنش و بی تابی های مخاطبانمان را با مهارتی که دارم به فرصت ،انگیزه و اعتماد به نفس تبدیل کنم

همدلی هدیه ای است از سوی خالق ، که باید به دنیای اطرافمان ارمغان دهیم…

Avatar

عبدالله برزوئیان

http://www.vri.ir

درود عبدالله برزوئیان هستم یک درونگرا ،شهودی ،احساسی و قانون مدار ، حل شده در مهارت ،مربی،مشاور و منتور حوزه مهارت آموزی مدرس دوره های فناوری اطلاعات بنیاگذار رویان اولین سیستم آموزش مجازی مهارت در ایران و راهبر وب سایت Skillsology علاقمندم هر کاری لازم باشه در زمینه مهارت آموزی انجام بدم چون اعتقاد دارم آینده سهم انسانهای ماهر ،من دوست دارم دنیا فرزندانم امن باشه ، آرمانم سیستم آموزش مهارت از لحظه لقاح (رویان) و در آینده ای نزدیک قول میدم شناسنامه مهارت برای هر ایرانی رو با هم جشن می گیریم .

محصولات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *