چگونگی تایید و شناسایی مدارک فارغ التحصیلان مراکز فنی و حرفه ای و دانشگاه‌های خارجی متقاضی کار در آلمان

جمهوری فدرال آلمان بعنوان چهارمین قدرت برتر اقتصادی جهان و موتور اقتصادی اروپا در سالهای اخیر با مشکل تامین نیروی کار ماهر در بخش های مختلف روبرو شده است . این کشور به منظور رفع این کمبود و ادامه برنامه‌های اقتصادی خود، تامین نیروی کار مورد نیاز از سایر کشورها را در دستور کار قرار داده است . این موضوع، فرصتی را برای اتباع خارجی که مایل به کار و فعالیت در این کشور اروپایی هستند فراهم ساخته است .

البته متقاضیان برای یافتن شغل مناسب در آلمان می‌بایست از صلاحیت ها و توانمندی های و استانداردهای مورد نظر این کشور برخودار باشند و مدارک آنها توسط طرف آلمانی مورد شناسایی و تایید قرار گیرد . وزارت علوم و تحقیقات آلمان که به اختصار BMBF گفته میشود مسئولیت احراز صلاحیت و تایید مدارک متقاضیان خارجی کار در این کشور را به عهده دارد .

به منظور تسهیل روند تایید و شناسایی مدارک حرفه آموختگان و فارغ التحصیلان خارجی مراکز آموزش های فنی و حرفه ای ، دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی متقاضیان مقیم در خارج از آلمان که متقاضی کار در  این کشور اروپائی می‌باشند ،  وزارت علوم و تحقیقات آن کشور با همکاری اتاق بازرگانی فدرال ( DIHK ) که در برلین مستقر میباشد بر اساس قانون شناسایی و تایید مدارک سال ۲۰۱۲ ، خدمات مشاوره ای را از طریق شعب اتاق های بازرگانی آلمان(AHK ) در کشورهای مورد نظر از جمله در جمهوری اسلامی ایران بصورت رایگان ارائه میدهند . 

این خدمات عبارتند از:

•راهنمایی و مشاوره رایگان متقاضیان در خصوص فرایند ارزشیابی، به ویژه در موارد پیچیده و وقت گیر
• پشتیبانی حرفه ای برای مشاغلی که شامل مقررات ویژه می‌شوند (تعیین شغل مرجع صحیح)
• ارائه اطلاعات در خصوص پیش نیاز های لازم
• کمک به تهیه اسناد و اطلاعات لازم برای انجام تاییدات مورد نیاز
• مراجعه به دستگاه ذیصلاح در خصوص ارزشیابی صلاحیت های حرفه ای
• بررسی احتمالات ارزشیابی صلاحیت های حرفه ای و آموزش های تکمیلی
• پشتیبانی در جستجوی مراکز ارائه دهنده ی دوره‌های تکمیلی جهت دریافت ارزشیابی کامل
• اطلاعات در خصوص نوع  روادید و یا ویزای مناسب و نحوه کاریابی صحیح
• مشاوره تخصصی در مورد شرایط فردی متقاضیان (از طریق تلفن، ایمیل و فرم ثبت نام آنلاین)
• همکاری نزدیک با دستگاه‌های مربوطه اعم از وزارت خانه‌ها، مراکز آموزش تکمیلی، آموزشگاه‌های زبان و کاریابی‌ها در کشور آلمان و کشور میزبان متقاضی

 

متقاضیان کار در آلمان با بهره مندی از مشاوره‌های اتاق بازرگانی ( بطور نمونه اتاق ایران و آلمان مستقر در شهر تهران ) ضمن آشنایی با روند تایید مدارک خود میتوانند از تسهیلاتی که به همین منظور توسط دولت آلمان فراهم گشته از جمله تماس با مراکز ذیصلاح تایید مدارک در آن کشور و پیگیری نتیجه ارزیابی مدارک خود بهره مند شوند . به عبارت دیگر اتاق بازرگانی ایران و آلمان به مثابه پل ارتباطی بین مراکز متولی شناسایی مدارک و صلاحیت ها در آلمان و متقاضی ایرانی عمل کرده و داوطلب را در فراهم آوردن و تهیه اسناد و مدارک لازم جهت طی روند شناسایی و تایید مدرک مساعدت و راهنمایی می نماید .

از آغاز پروژه ارائه مشاوره‌های تخصصی توسط شعب اتاق بازرگانی آلمان در کشورهای مختلف از سال ۲۰۱۵ ، تنها در ایران تا کنون نزدیک به ۲۰۰۰ نفر از متقاضیان از این خدمات بهره مند گشته اند . در این میان بیش از دویست نفر مدارک مورد نیاز را تکمیل و جهت طی روند تایید در اختیار AHK قرار داده و قریب به اتفاق این مدارک در نهایت مورد شناسایی مراکز آلمانی قرار گرفته است .
اتاق بازرگانی ایران و آلمان (AHK) علاوه بر ارائه خدمات مشاوره ای مرتبط با تایید مدارک ، کلاس های آموزشی تخصصی را برای متقاضیان کار در آلمان با هدف آشنایی آنها با بازار کار رشته‌های مختلف شغلی از جمله در حوزه پزشکی ، پرستاری و مراقبت های پزشکی ، فناوری اطلاعات و برنامه نویسی ، جوشکاری و ساخت سازه‌های فلزی ، مگاترونیک و اتوماسیون صنعتی و سایر رشته‌های مهندسی برگزار نموده است . این اتاق همچنین کارگاه‌هایی را در خصوص نحوه نگارش و تهیه کارنامه و مشخصات فردی ، انگیزه نامه و همچنین فنون مورد استفاده در مصاحبه به اجرا درآورده است .

Avatar

مدیر مهارت شناسی

محصولات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *