مهارت های ارتباطی

۱۵تکنیک مهم در مهارت های ارتباطی

کسب مهارت های ارتباطی تمام مراوات زندگی شما را دستخوش تغییر خواهد کرد گفتگو از نخستین مهارتی هایی است که میتواند شما را به دنیایی بزرگ برای شروع یک موفقیت پیوند دهد .مهارت هایی که می تواند شما را در یک سخنرانی ،مصاحبه ،نشست ، انتخابات ،همایش و… ستاره ای درخشان نشان دهد ما در این مقاله تصمیم داریم.

۱۵ تکنیک مهم در مهارت های ارتباطی را با شما به اشتراک بگذرانیم.

 

۱-بدانید که واقعاً ارتباط چیست

 ارتباطات فرآیند انتقال سیگنال ها / پیام ها بین فرستنده و گیرنده از طریق روش های مختلف (کلمات نوشتاری ، نشانه های غیرکلامی ، کلمات گفتاری) است.  همچنین مکانیزمی است که ما برای ایجاد و اصلاح روابط استفاده می کنیم.

ارتباط چیست
ارتباط چیست

 

۲-شهامت داشته باشید و آنچه را که فکر می کنید بگویید

 اطمینان داشته باشید که می توانید کمک شایانی به مکالمه کنید. هر روز وقت بگذارید تا از نظرات و احساسات خود آگاه باشید تا بتوانید آنها را به اندازه کافی به دیگران منتقل کنیددر گفتمانتان تردید نداشته باشید  ، چونت طرف مقابلتان نسبت به آن احساس ارزش نمیکند  آنچه برای یک شخص مهم یا ارزشمند است ممکن است برای شخص دیگری مهم نباشد و برای شخص دیگری بیشتر باشد.

شهامت داشته باشید
شهامت داشته باشید

 

۳-تمرین کنید

توسعه مهارت های ارتباطی پیشرفته با تعاملات ساده آغاز می شود. مهارت های ارتباطی را می توان هر روز در محیط هایی از اجتماعی تا حرفه ای تمرین کرد. اصلاح مهارت های جدید زمان بر است ، اما هر بار که از مهارت های ارتباطی خود استفاده می کنید ، خود را به فرصت ها و مشارکت های آینده نزدیکتر میکنید .

 

۴-تماس چشمی برقرار کنید 

 چه صحبت می کنید و چه گوش می کنید ، نگاه کردن به چشمان شخصی که با او صحبت می کنید می تواند تعامل را موفقیت آمیزتر کند. تماس چشمی علاقه شما را جلب می کند و در عوض شریک زندگی شما را ترغیب می کند که به شما علاقه مند شود. 

  • یک تکنیک برای کمک به این مسئله این است که آگاهانه به یکی از چشمان شنونده نگاه کنید و سپس به چشم دیگر بروید. رفت و برگشت بین این دو باعث می شود که چشمان شما برق بزند.شما با این روش کانکشن خوبی برقرار کردید.
ارتباط چشمی برقرار کنید
ارتباط چشمی برقرار کنید

۵-از حرکات استفاده کنید

 اینها شامل حرکات با دست و صورت شما است. تمام بدن خود را به صحبت وادار کنید. از حرکات کوچکتر برای افراد و گروههای کوچک استفاده کنید. با افزایش محیط گفتگو یقینا بایستی تحرکات آناتومی شما وسعت بیشتری پیدا کند.

 

۶-پیام های تو در تو و در هم آمخیته ارسال نکنید

 کلمات ، حرکات ، حالت های چهره و لحن خود را مطابقت دهید. نظم دادن به شخصی در حالی که لبخند می زند پیام متفاوتی را ارسال می کند و بنابراین بی نتیجه است. اگر مجبورید پیام منفی ارائه دهید ، کلمات ، حالت های چهره و لحن خود را مطابق با پیام کنید.

 

۷-مراقب آنچه بدن شما می گوید باشید

زبان بدن می تواند خیلی بیشتر از دهان منتقل کننده پیام شما باشد . همیشه گشوده باشید این به مخاطبانتان می گوید شما روبط ارتباطی را خوب میدانید.به عنوان مثال

  • از طرف دیگر بازوها و شانه های خمیده نشان دهنده بی علاقگی به مکالمه یا عدم تمایل به برقراری ارتباط است. اغلب اوقات ، ارتباطات می تواند قبل از شروع با زبان بدن متوقف شود که به افراد می گوید شما نمی خواهید صحبت کنید.
  • وضعیت مناسب بدن و موضع گیری مناسب می تواند مکالمات دشوار را روانتر کند.

 

۸- نگرشها و باورهای سازنده راصریح بیان کنید

نگرش هایی که شما به ارتباط می آورید تأثیر زیادی در نحوه تألیف و تعامل با دیگران خواهد داشت. انتخاب درست نگرش شما اوضاع را  خوش بینانه ، صادقانه ، احترام، نشان میدهد و موجب پذیرش دیگران است. به احساسات دیگران حساس باشید و به شایستگی دیگران اعتقاد داشته باشید.

 

۹-مهارت های شنیداری خود را توسعه دهید 

نه تنها باید بتوانید به طور موثر صحبت کنید ، بلکه باید به سخنان طرف مقابل گوش دهید و در مورد آنچه طرف مقابل در مورد آن صحبت می کند ارتباط برقرار کنید. از انگیزه شنیدن فقط برای پایان جمله آنها اجتناب کنید تا بتوانید ایده ها یا خاطرات ذهن خود را در حالی که طرف مقابل صحبت می کند محو کنید. 

 

۱۰-کلمات خود را واضح بیان کنید 

واضح صحبت کنید و شکایت نکنید. اگر مردم همیشه از شما می خواهند که خودتان مجددا را تکرار کنید ، سعی کنید در بیان خود به روش بهتری عمل کنید

 

۱۱-کلمات خود را به درستی تلفظ کنید

 افراد از طریق واژگان شما درباره شایستگی شما قضاوت می کنند. اگر از نحوه گفتن کلمه اطمینان ندارید ، از آن استفاده نکنید. با خواندن کلمات جدید در برنامه روزمره ، واژگان خود را بهبود ببخشید. به فرهنگ لغت نگاه کنید تا به شما در یادگیری تلفظ کلمه جدید کمک کند.

 

۱۲-از کلمات مناسب استفاده کنید

 اگر از معنی یک کلمه مطمئن نیستید ، از آن استفاده نکنید. یک فرهنگ لغت بگیرید و عادت روزانه خود را با یادگیری یک کلمه جدید در روز شروع کنید. در طول روز مدتی در مکالمات خود از آن استفاده کنید.

 

۱۳-صحبت خود را کم کنید

اگر سریع صحبت کنید مردم شما را عصبی و غیرمطمئن قضاوت خواهند کرد . با این حال ، مراقب باشید همیشه سرعت مکالمه خود را متعادل و هم هارمونی با دیالوگ تان تنظیم کنید.

سرعت صوت خود ار مدیریت کنید
سرعت صوت خود ار مدیریت کنید

۱۴-صدای خود را وسعت دهید

وسعت صدا به معنای بلند صحبت کردن نیست صوت شما باید پرحجم و قابل نفوذ باشد . وصعت صدا نباید به گونه ای باشد که شما را پرخاشگر نشان دهد.شما ممکن است برای ارتباط در یک فضای بزرگ باید ناقل اهدافتان باشید وسعت صدا شما افکار و نگاههای همه را در سالن به سمت شما هدایت خواهد کرد

 

۱۵-صدای خود را تحریک کنید

 از یکنواختی بپرهیزید و از پویایی استفاده کنید. سطح کلام شما شما باید به صورت دوره ای بالا برود و پایین بیاید. 

 

 فراموش نکنید ارتباط یک فرایند پیچیده زمان بر است اما وقتی برقرار شد هیچ برنده ای طنابش را به راحتی در هم نخواهد شکست

 

Avatar

عبدالله برزوئیان

http://www.vri.ir

درود عبدالله برزوئیان هستم یک درونگرا ،شهودی ،احساسی و قانون مدار ، حل شده در مهارت ،مربی،مشاور و منتور حوزه مهارت آموزی مدرس دوره های فناوری اطلاعات بنیاگذار رویان اولین سیستم آموزش مجازی مهارت در ایران و راهبر وب سایت Skillsology علاقمندم هر کاری لازم باشه در زمینه مهارت آموزی انجام بدم چون اعتقاد دارم آینده سهم انسانهای ماهر ،من دوست دارم دنیا فرزندانم امن باشه ، آرمانم سیستم آموزش مهارت از لحظه لقاح (رویان) و در آینده ای نزدیک قول میدم شناسنامه مهارت برای هر ایرانی رو با هم جشن می گیریم .

محصولات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *