۵ خشت ایران مهارت

طرح ایران مهارت در سال گذشته با تعاملات بین سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و با همکاری وزارت آموزش و پرورش با هدف ارائه مهارت به دانش آموزان کلید خورد این طرح چند هدف اصلی را به دنبال دارد.۱-پرکردن اوقات فراغت دانش آموزان  ۲- ترویج فرهنگ مهارت آموزی در سنین پائین (کمک به کاهش سن مهارت آموزی) ۳- ارائه مهارت به دانش آموزان مقطع متوسطه نظام جدید آموزشی ۶،۳،۳

اجرای این طرح قابل ستایش است اما باید با ظرافت ، هوشیاری و کارشناسانه آنرا اجرا کرد .نوجوان یا جامعه هدف ما شخصیتی کاملا شکننده و کامل نشده دارد اما با این اوصاف زیرک است و با ذکاوت اگر با شرایطی که در ادامه خواهیم گفت گام برداریم و حس اعتماد و احترام به عقلانیت نوجوان را برانگیزیم برنده خواهیم بود. در غیر اینصورت فاجعه اسف بار برای نوجوان ایرانی رخ خواهد داد با وسعت ملی و آن #مهارت_گریزیست.

 بررسی گروههایی که در این طرح مشارکت دارند

 

نقش این ۵ گروه آینده این طرح را یا با شکست و یا با یک موفقیت بزرگ همراه خواهد کرد.که در مورد شرح وظایف هرکدام در ادامه مقاله صحبت خواهیم کرد.

خشت اول | ادارات کل آموزش و پرورش

آموزش و پرورش به عنوان  نقطه شروع این پروژه ،که با اطلاع رسانی به مدیران مدارس ،آموزش و نحوه مشاوره و هدایت دانش آموزان مشمول این طرح جلسات ،تعاملات و هماهنگی های لازم با ذینعفان و مدیران مدارس خود و تبلیغات در فضاهای آموزشی می تواند برای شروع کار میل و رغبت به مهارت آموزی را در دانش آموز احیا کند.ایجاد یک اتاق فکر در این حوزه و استفاده از افراد مجرب آشنا به علوم مشاوره ،آشنا به  مشاغل و روانشناسی در هر اداره می تواند شروع خوبی برای اجرای  این طرح باشد

کار خشت دوم | ادارات فنی و حرفه ای

خدا رو شاکریم در هر شهری از این کشور مراکز آموزش فنی و حرفه ای وجود دارد که مشغول ارائه خدمات آموزش مهارت به جوانان است اینکه انتخاب عناوین آموزشی در هر شهر بر اساس پتانسیل و آمایش های سرزمینی در این مراکز در حال اجراست که نقطه ایده آل ما خواهد بود و اگر به غیر این باشد باید در آن تجدید نظر کرد.انتخاب حِرف در هر شهر به چند عامل اصلی بستگی دارد.

۱-شرایط اقلیمی و آب و هوایی  ۲-فرهنگ و آرمان خانواده ها         ۳-وضعیت منابع مالی منطقه و جذب سرمایه

۴-وجود زیر ساخت های تولید اعم از همکاری و توانمندی ادارات و ایجاد مکان مناسب برای احداث بنگاه اقتصادی

پس توصیه می شود در هر شهر برای رونق کسب و کار منطقه و مبارزه با مهاجرت مهارت های در دستور کار قرار بگیرد که با منطقه سازگاری لازم را داشته باشد.

در مرحله بعد اگر ادارات کل قرار است در بحث معرفی دانش آموزان به مراکز آموزشی نقشی ایفا کنند باید بصورت متوازن و عادلانه دانش آموزان را به آموزشگاههای  زیر نظر خود معرفی نمایند و حقیفتا اجرای صحیح طرح را همواره در دستور کار خود قرار دهند.

نظارت صحیح بر اجرای طرح بر عهده سازمان فنی و حرفه ای است.سازمان باید در اطلاع رسانی ،تبلیغات گسترده رسانه ای ،برگزاری نشست های کارشناسانه، توجیه و آموزش به مدیران و مشاوران آموزشگاهها گام بردارد.اجرا هر کدام از این قدم ها ما را به آرمان واقعی خودمان نزدیک خواهد کرد.

چابک ،بروز بودن ،نگرش اینکه بخش خصوصی رفیق شماست نه رقیب شما خیلی از مشکلات موجود امروز این خانواده را حل خواهد کرد.لایه های بالایی سازمانها با بخش خصوصی همگام اند اما لایه های پایینی دیدشان کاملا متفاوت است.

خشت سوم | موسسات آموزشی

اولین توصیه بدون تعارف به این گروه، اگر موسسه آموزشی هستید که مشاوره، دانش ،تجهیزات ،و شرایط اجرای صحیح این طرح را ندارید وارد میدان نشوید.اولا در دراز مدت متضرر اصلی خواهید بود چون کارنامه قابل قبولی ندارید و مشتری از دست خواهید داد دوم متاسفانه سرمایه یک کشور در دستان یک فرد غیر متخصص و کاردان به باد فنا خواهد رفت او میتوانست فرزند شما باشد که امروز زیانی هم از جنس نیروی انسانی هم از جنس مادی متحمل شده است.

موسسات آموزشی نقطه اصلی در اجزای این طرح اند مرکز ثقل بین آموزش و پرورش ،ادارات فنی و حرفه ای و گروه هدف ،در گام اول باید شما زیرساخت های لازم برای اجرای درست این پروژه را داشته باشید .این زیر ساخت  ها همان تامین نیازهای نوجوان امروزی است برای رضایت مندی مناسب و قابل قبول باید ابتدا مشاوره و هدایت صحیح دانش آموز را بر اساس علایق و توانمندیها انجام داد ،مربی توانمند،کارگاههای آموزشی مناسب ایجاد یک فضای مجازی جهت تعامل بین دانش آموز و مربی میتواند رابطه بین دانش آموز و مهارت را بهبود.هر چه فضایی که ایجاد میکنید برای او قابل اعتماد باشد او شیفته شما خواهد شد.در کنار آموزش او را در به کار تیمی دعوت کنید و از او محصول ،ایده و اجرا پروژه طلب کنید ترتیبی دهید حس کند با شما به کمال خواهد رسید و مسیر زندگیش تغییر خواهد کرد.به هیچ عنوان در انتخاب رشته و مشاوره به زور متوسل نشوید بگذارید خود برای آینده اش تصمیم بگیرد شما تنها مسیر را برای او فراهم و رهبری کنید.هر کجا احساس کردید نمیتوانید نیاز او در آموزش مرتقع سازید از بستر فضای مجازی غافل نشوید این فضا میتواند کم و کاستی های مشاوره،هدایت،ارزشیابی و آموزشی شما را تا حد زیادی جبران کند.برگزاری تورهای مهارتی جهت افزایش میل و رغبت و اینکه در نهایت قرار است با آموختن مهارت چه محصولی را تولید کند میتواند به شدت موثر باشد.مهارت هایی با موضوع ICT ،IT به دلیل نزدیکی به  شرایط زندگی امروز و نیاز بالای جامعه به نظر پر مخاطب ترین موضوع آموزشی در این طرح می باشد.

 

خشت چهارم | خانواده دانش آموز

خانواده از ارکانی است که در این طرح میتواند نقش رابط خوب یا بد بین دانش آموز و سرویس دهنده ها را بازی کند.هرچه خانواده در اجرای این طرح توجیه باشد و آموزش لازم را ببیند ما یک گام بزرگ برای افزایش انگیزه و میل فرزند او را به دست خواهیم آورد.خانواده باید اول از همه احساس کند با اجرای این طرح منافع فرزند و منافع مالی اش در خطر نیست باید این حس به او دست دهد که آینده فرزندش با قرار گرفتن فرزندش در این طرح تغییر خواهد یافت.کافیست همین اصول را رعایت کنید او کاملا خواهد پذیرفت ایران مهارت شرایط فرزندش را تغییر خواهد داد.

خشت پنجم | دانش آموز

دانش آموز ،کانون توجه در این طرح ،بد قلق و بدلیل نبود جاذبه های آموزشی در مدارس  آموزش گریز ،بخشی زیادی از نوجوانان امروزی بنا بدلایل مختلفی که در این مقاله نمیگنجد هدفمند و آرما گرا نیستند باید روحیات،علایق توانایی های شخصی اش با استفاده از آزمون های شخصیت شناسی و مشاوره مورد بررسی قرار بگیرد.شخصیت شکننده نوجوان، شرایط برای اجرا کننده این طرح را سخت کرده اما ما را به نبردی ارزشمند دعوت خواهد کرد.استقلال ،انتخاب رای ،غرور و بلوغ از ویژگی های این برهه از زمان یک فرد است نوع جنسیت او، ما را مجبور خواهد کرد متناسب با شرایط برای انتخاب مهارت مورد علاقه اش  او را مشاوره و هدایت کنیم.او از شما حس اعتماد،و تغییر در نگرش و آینده روشن در زندگی را طلب میکند. اکثرا کسب و کار پر رونق را به عنوان اصلی ترین الگو انتخاب مهارت در نظر دارند.او را با انجام پروژه و ارزشیابی های خلاقانه به چالش دعوت کنید.و از او محصول بخواهید پاداش و تنبیه در زمان مناسب به شدت کارآمد خواهد بود.

حرف آخر

و اما حرف نهایی با سرویس دهندگان این طرح ،به هیچ عنوان بالاجبار هیچ دانش آموزی را به عرصه مهارت آموزی دعوت نکنید برای یکبار هم شده دست به دامان تحمیل و زور نشویم نوجوان امروز آگاه است حرف زور را نمیپذیرد،نوع ارزشیابی را اختیاری قرار دهیم به عنوان مثال از جنس پروژه و خلق ایده این نوع ارزشیابی به او شخصیت خواهد داد .برای او حس نیاز به مهارت را باید القاء کرد به او باید گفت دستانش اگر توان انجام مهارتی را نداشته باشد در آینده فقیر خواهد بود و زندگی پر چالشی را خواهد داشت.برای افزایش رغبت و میل از ابزار پاداش و اعطا تسهیلات به دانش آموزانی که در این طرح شرکت میکنند استفاده کنیم برای او یک کارت مهارت ویژه با طراحی چشمگیر خلق کنیم یک شعار برای این طرح انتخاب کنیم هر چه او حس کند با ورود به ایران مهارت در جامعه منحصر به فرد خواهد بود.اجرای این طرح هم برای او و هم برای ما سرویس دهندگان طرح از ریسک خطر پایانی تری برخوردار خواهد گردید.و رضایتمندی هر ذینفعی را برآورده خواهد کرد .

Avatar

عبدالله برزوئیان

http://www.vri.ir

درود عبدالله برزوئیان هستم یک درونگرا ،شهودی ،احساسی و قانون مدار ، حل شده در مهارت ،مربی،مشاور و منتور حوزه مهارت آموزی مدرس دوره های فناوری اطلاعات بنیاگذار رویان اولین سیستم آموزش مجازی مهارت در ایران و راهبر وب سایت Skillsology علاقمندم هر کاری لازم باشه در زمینه مهارت آموزی انجام بدم چون اعتقاد دارم آینده سهم انسانهای ماهر ،من دوست دارم دنیا فرزندانم امن باشه ، آرمانم سیستم آموزش مهارت از لحظه لقاح (رویان) و در آینده ای نزدیک قول میدم شناسنامه مهارت برای هر ایرانی رو با هم جشن می گیریم .

محصولات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *